Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Deel dit Artikel
X
Plantaardige babyvoeding

Plantaardige babyvoeding

 

Steeds meer mensen proberen minder vlees en zuivel te eten, en meer plantaardige producten in hun dieet te verwerken. Meer plantaardig eten is niet alleen goed voor jezelf, maar ook voor de wereld waar jouw kleintje in op groeit!

dinsdag, 12 april, 2022 - 12:10

Wat is plantaardige babyvoeding?

 

Plantaardige babyvoeding is voeding zonder gebruik van dierlijke ingrediënten. Het hele Gerber® Plant-tastic assortiment is plantaardig: dus zonder gebruik van vlees, vis, zuivel of eieren.  

Gerber® Organic introduceert nu een nieuw, volledig plantaardig assortiment! Gerber® Plant-tastic producten zijn speciaal ontwikkeld om een plantaardig alternatief te bieden voor producten waar normaal gesproken dierlijke ingrediënten zijn verwerkt (vlees, vis, zuivel of eieren). 

Naast het Plant-tastic assortiment, biedt Gerber® ook een aantal producten die alleen groente bevatten. Bijvoorbeeld Gerber® Veggie Power hapjes met groente in drie lekkere smaken. Deze producten zijn volledig plantaardig, maar behoren niet tot het nieuwe Plant-tastic assortiment omdat ze dit van nature al zijn. 

 

Waarom plantaardig?

Steeds meer mensen vinden variatie in hun voeding belangrijk: af en toe een dagje geen vlees of zuivel, en deze vervangen door ingrediënten zoals peulvruchten en granen. Wij zien dat ouders deze eetgewoonten ook mee willen geven aan hun kindje. Een dagje geen vlees, vis of zuivel, maar tegelijkertijd wél zeker weten dat hun kindje de benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt die hij of zij nodig heeft in de ontwikkeling. Wij geloven dat dit in de toekomst alleen maar meer en belangrijker gaat worden. 

Met Gerber® Organic zijn wij het eerste babyvoedingsmerk dat een volledig assortiment lanceert zonder dierlijke ingrediënten (dus geen gebruik van vlees, vis, eieren of zuivel).

 

Wat zijn plantaardige voedingsbronnen voor baby's?

Vind hieronder de plantaardige bronnen voor deze voedingsstoffen:

Eiwitten
Peulvruchten: bonen, linzen (kikker)erwten, sperziebonen, doperwten, peultjes, sojabonen
Groenten: bloemkool, spinazie, spruitjes, boerenkool, andijvie, rode biet, snijbiet, champignons (bevat 2x meer eiwitten dan andere groenten), koolrabi, raapstelen, maïs, veldsla, broccoli, rucola (rauw), asperges
Kiemgroenten: jonge, net ontkiemde plantjes van groente (bijvoorbeeld taugé en alfalfa) 
Zaden: quinoa, chia zaden, pompoenpitten, hennepzaden, amandelen, pinda’s, pistachios, zonnebloemitten, cashew noten
Fruit: vijgen, abrikozen
Overig: havermout

IJzer
Peulvruchten: (kidney)bonen, kapucijners, erwten, sojabonen.
Groenten: spinazie, snijbiet, tomatenpuree, raapstelen, broccoli.
Fruit: gedroogde abrikozen, gedroogde dadels
Overig: volkorenpasta, bruine rijst, havermout, tofu

Vitamine B1
Linzen, zwarte bonen, groene kool, maïs, kapucijners, erwten, aardappelen, gedroogde pruimen, hazelnoten, volkoren graanproducten, havermout, paprijst

Vitamine B12
Gedroogd zeewier en algen 
Vitamine B12 komt vrijwel alleen in dierlijke producten voor omdat het wordt gemaakt door bepaalde bacteriën in het maag-darmkanaal van dieren. Ook mensen maken op die manier vitamine B12 aan in de dikke darm, maar ons lichaam neemt deze vitamine B12 daar niet op. Het is daarom belangrijk dat we vitamine B12 via de voeding binnenkrijgen. Dieren nemen de vitamine B12 die wordt gemaakt namelijk wél op, waardoor het in hun vlees, eieren en melk terecht komt. 

 

Is plantaardig hetzelfde als veganistisch?

Er is een hoop onduidelijkheid over de betekenis van plantaardig en of dit hetzelfde is als veganistisch, want het is allebei zonder dierlijke producten, toch? Dat klopt vaak wel, maar toch zit er een verschil tussen de twee termen.

Met een vegan dieet vermijd je alle vormen van dierlijke producten. Dit gaat om vlees en vis, zuivel en eieren. Maar ook minder voor de hand liggende producten zoals honing, producten met bijenwas en bont- of leerproducten. Prioriteit ligt op het volledig vermijden van dierlijke ingrediënten.

Bij een plantaardige levensstijl haal je je voedingsstoffen uit groenten, fruit, granen, peulvruchten en zaden. Hierbij staat gezondheid en onbewerkte voeding voorop. De definitie van plantaardig legt dus een focus op onbewerkte voeding en gezondheid, maar verbant niet volledig het gebruik van dierlijke ingrediënten (een vegan levensstijl). In veel gevallen gaan de twee echter wel samen: mensen die een plantaardig dieet volgen vermijden vaak ook (volledig) het gebruik van dierlijke ingrediënten.  


 

Lees meer

Meld je aan voor NESTLÉ Baby & me

En ontvang direct een superhandig voedingsboekje, gepersonaliseerde nieuwsbrieven en uitnodigingen voor het testen van (nieuwe) babyvoeding producten.

  • Voedingsboekje NestléOntvang 'Alles over voeding voor je kindje', boordervol tips en handige voedingsschema's.
  • Nieuwsbrieven afgestemd op leeftijd kindjeOntvang nieuwsbrieven met informatie afgestemd op de leeftijd van jouw kindje.
  • Testen NESTLÉ babyvoedingWe nodigen jou en je kindje uit om (nieuwe) NESTLÉ babyvoeding te testen.
  • Winactie baby & meOf wat dacht je van 'Baby & me' members-only winacties waarmee mooie prijzen te winnen zijn.
Gerelateerd
Zoeken

Niet gevonden
waar je naar op zoek bent?

Probeer onze nieuwe zoekmachine. We hebben altijd iets voor jou.