Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Deel dit Artikel
X
Zwangere buik

Hoeveel mag ik aankomen als ik zwanger ben?

 

Als je zwanger bent, kom je aan: dat is onvermijdelijk. Voor jouw gezondheid en die van je baby is het van belang dat je niet te veel aankomt... of te weinig. Hier geven we je wat meer informatie.

donderdag, 10 december, 2015 - 13:05

Wist je dat een aanstaande moeder niet voor twee hoeft te eten? 

Een gezonde gewichtstoename tijdens de zwangerschap zorgt ervoor dat je baby zich voor de geboorte goed ontwikkelt en dat hij bij de geboorte een normaal gewicht heeft. Je kunt veel dingen doen ter voorbereiding op het krijgen van een gezonde baby. Een van de belangrijkste dingen is om goed te eten en aan te komen. Je hebt namelijk extra gewicht nodig om het nieuwe leven in je buik te ondersteunen. Je verloskundige zal je gewichtstoename tijdens je zwangerschap nauwlettend in de gaten houden om na te gaan of je voldoende aankomt.

Is er een richtlijn voor je gewichtstoename?

Nee, iedere vrouw is uniek - net als iedere zwangerschap. Bepaalde kilo's zijn echter onvermijdelijk. Die hebben te maken met:

  • het gewicht van de baby (gemiddeld 3 kg);
  • vocht dat wordt vastgehouden en de gewichtstoename van je baarmoeder en borsten (2,5 kg);
  • het vruchtwater (1,5 kg);
  • toename van de hoeveelheid bloed (1,5 kg);
  • de placenta (0,5 kg).

Bij elkaar is dit ongeveer 9 kg. Daar komt nog ongeveer 2 - 4 kg aan vetreserves bij, die nodig zijn als voeding voor de baby in de baarmoeder en later voor het geven van borstvoeding. Afhankelijk van je gewicht voordat je zwanger werd, kan je verloskundige de richtlijn voor je gewichtstoename aanpassen. Ze kan je aanraden minder aan te komen (bij overgewicht) of meer (bij ondergewicht).
 

Wat zou ik maximaal mogen aankomen?

Hiervoor maakt je verloskundige gebruik van je BMI, ofwel body mass index (gewicht in kg gedeeld door je lengte in meters in het kwadraat) en andere factoren zoals een dieet, je gezondheid, je levensstijl, etc.

Een voorbeeld: als je 55 kg woog voor je zwangerschap en je bent 1.62 m, dan is je BMI: 55 / (1.62 x 1.62) = 21

  • De normale BMI ligt tussen de 18 en 25. Een gezonde gewichtstoename ligt tussen de 11,5 en 15 kg.
  • Als je BMI minder dan 18 is, mag je 12 tot 18 kg aankomen.
  • Als je BMI meer dan 25 is, mag je tussen de 7 en 11 kg aankomen.
  • Als je BMI meer dan 30 is, dan zou je hooguit 6 of 7 kg mogen aankomen.
     

Wat zijn de risico's bij overgewicht?

Als je te zwaar bent, loop je bepaalde risico's: zwangerschapsdiabetes, te hoge bloeddruk, flebitis (aderontsteking), etc. Ook kan je baby te groot zijn, waardoor de bevalling moeilijker wordt.
 

Gering gewichtsverlies in het eerste trimester: is dat normaal?

Ja hoor, dat is normaal en komt vrij vaak voor. Het heeft ermee te maken dat je in het eerste semester misselijk bent en vaker moet overgeven. Maar je hoeft je geen zorgen te maken; je baby heeft nu nog niet veel energie nodig.
 

Kan ik een dieet volgen als ik zwanger ben?

Dat is zeker niet aan te raden! Je loopt dan risico op bepaalde tekorten, waardoor je baby niet de voedingsstoffen krijgt die hij nodig heeft voor zijn ontwikkeling. Tijdens je zwangerschap is het wel belangrijk je gewichtstoename onder controle te houden, maar je mag zeker niet gaan afslanken. Je verloskundige houdt je gewicht in de gaten, maar laat het geen obsessie worden: het heeft geen enkele zin om twee keer per dag op de weegschaal te staan!
 

Hoe zorg ik dat ik niet te veel aankom?

Eet gevarieerd en gezond zodat je lichaam voldoende eiwitten, koolhydraten en vetzuren binnenkrijgt, in de juiste verhoudingen. Als je zwanger bent, heb je weliswaar meer calorieën per dag nodig, maar pas op dat je niet te veel tussendoortjes en snacks gaat eten. Je kunt best af en toe iets lekkers eten, maar houd het binnen de perken! Neem twee à  drie tussendoortjes per dag als dat nodig is, eentje in de ochtend, in de namiddag en in de loop van de avond en dan het liefst met "goede" calorieën: 1 glas halfvolle melk of een ander melkproduct met weinig suiker, een boterham met kaas, een mueslireep, 2 biscuitjes of een stuk fruit. En vergeet niet iedere dag ook een half uurtje actief bezig te zijn. Zwangerschap is geen ziekte, dus trek die loopschoenen aan en maak een lekkere wandeling over het strand of door het bos!

Gemiddeld genomen mag je tussen de 6 en 17 kg aankomen, om risico's voor de baby en de bevalling te vermijden. Het hangt natuurlijk ook af van je persoonlijke situatie en je gewicht voor de zwangerschap.
 

Lees meer

Lees meer

Word lid van de Nestlé Baby Club

Probeer gratis producten uit en maak gebruik van praktische tools.

  • ActiesSpeciale acties en promoties
  • Voedingsschema babyHandige voedingsschema's
  • Groeicurve babyHoud de groeicurve van je baby bij

Registreer!

Gerelateerd