Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Deel dit Artikel
X
Hapjes

De maaltijden van mijn baby

 

Mijn baby eet nu drie maaltijden per dag, net als een volwassene. Hij ontdekt allerlei nieuwe smaken. Hoe weet ik zeker dat hij geschikte maaltijden eet?

donderdag, 10 december, 2015 - 13:05

Wanneer je baby 5 of 6 maanden is, begint hij interesse te krijgen in de buitenwereld. Alles is interessant en hij heeft een tomeloze energie! In deze geweldige fase vol nieuwe ontdekkingen heeft hij dus veel brandstof nodig. Je kindje bevindt zich in een intensieve groeiperiode; in de eerste vier levensjaren wordt zijn geboortegewicht verviervoudigd. Via zijn maaltijden krijgt je baby de energie die hij nodig heeft voor al die ontdekkingen en voor zijn psychomotorische ontwikkeling. Aan tafel!

Een volle tank om de dag te beginnen

Tot jouw grote verbazing (je bent niet echt een ochtendmens) begint jouw kindje de dag met zijn voet op het gaspedaal! En dat is niet zo raar, want hij heeft een heleboel te ontdekken. Daar heeft hij energie voor nodig. Het ontbijt geeft je kindje de energie die hij nodig heeft voor alle ochtendactiviteiten: de miertjes bestuderen die over het raamkozijn heen en weer lopen, al jouw belangrijke papieren in zo klein mogelijke stukjes scheuren, alle boeken ondersteboven lezen, lekker kauwen op Sofie de giraffe, etc. Hiervoor heb je een melkproduct(borstvoeding of zuigelingenvoeding) voor calcium nodig en een graanproduct zoals pap voor energie: een fantastische combinatie!

De lunch voor het ontdekken van nieuwe smaken

Als je kindje al zijn bezigheden heeft afgewerkt, is hij klaar voor wat nieuwe culinaire openbaringen. Over het algemeen is de lunch een goed moment om nieuwe smaken te introduceren, dus ga ervoor!
Op het menu:
1 of 2 volkoren broodproducten (sneetje brood, beschuit, etc.), afhankelijk van de leeftijd en de eetlust van je kindje, waarbij je lekker kunt variëren met het beleg: probeer eens wat schijfjes (avocado of komkommer) in plaats van appelstroop! Je kunt er wat fruit bij serveren in stukjes om de verschillende texturen te leren kennen. Geef er ten slotte een melkproduct bij als je kindje geen flesje meer drinkt als afsluiting van de lunch.
Neem bij de lunch de tijd om eens lekker met je kindje te kletsen. Als jullie met zijn tweeën zijn (de rest van het gezin zit op kantoor of op school) is dat een mooi moment om samen te delen.

Het tussendoortje is onmisbaar

Na zijn middagdutje is je kindje weer helemaal opgeladen om de speeltuin onveilig te maken of nieuwe spelletjes te verzinnen. Daarvoor moet hij eerst weer energie bijtanken, zodat hij vooraan kan staan in de rij voor de glijbaan. Geef hem iets te eten waarbij je varieert met fruit en graanproducten (zoals een NESTLÉ FruitReepje of GranenReepje, geschikt vanaf 1 jaar). Je kunt denken aan stukjes appel of perzik, een rijstwafel, een stukje brood of een beschuitje, rozijnen, kerstomaatjes, komkommer, etc. Als drinken kun je thee zonder suiker of verdund vruchtensap geven (zoals Nestlé Supersapje). Zo krijgt hij de vitamines, vezels en koolhydraten binnen die hij nodig heeft voor de rest van de middag.

Mocht dit tussendoortje er om de een of andere reden bij inschieten, kun je soms beter het avondeten wat vroeger geven in plaats van het tussendoortje wat later. Dan heb je namelijk kans dat hij bij het avondeten geen trek meer heeft.

Een goede avondmaaltijd voor een fijne nachtrust

Als het einde van zijn drukke dag in zicht is, misschien na een lekker badje met zijn rubber eendje, is je kindje zowel moe als nog een beetje opgewonden door alle activiteiten.
Laat hem tot rust komen met een avondmaaltijd die hem helpt goed te slapen. Geef een lekkere puree van bijvoorbeeld groente, aardappels en kipfilet (afhankelijk van de leeftijd goed gepureerd of wat grover), of varieer met rijst en pasta, etc. Zo krijgt hij vitamines en koolhydraten voor langdurige energie zodat hij het de hele nacht volhoudt. Als afsluiting kun je nog een toetje, melkproduct en/of  wat fruit geven. En zo is de dag alweer ten einde; een dag met voldoende structuur, veel tijd om te spelen en nieuwe dingen te ontdekken en natuurlijk lekkere en gezonde maaltijden!

De basis voor een gezond voedingspatroon wordt al vroeg gelegd, dus geef je kindje zo min mogelijk suikerhoudende dranken (frisdrank, etc.) zonder voedingswaarde, snoep, chocola, chips en tussendoortjes met veel vet of suiker, zoals cake of koekjes. Daar is je kindje nu nog veel te jong voor!

Lees meer

Word lid van de Nestlé Baby Club

Probeer gratis producten uit en maak gebruik van praktische tools.

  • ActiesSpeciale acties en promoties
  • Voedingsschema babyHandige voedingsschema's
  • Groeicurve babyHoud de groeicurve van je baby bij

Registreer!

Gerelateerd