Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Deel dit MPI List
X

Zo begin je met aanvullende vaste voeding

Het beginnen met aanvullende vaste voeding is een spannende tijd. Hier onze top tips van onze voedingsdeskundige over hoe en wanneer je kunt beginnen met babyhapjes.

Alle tips voor nieuwe ouders
  • Wacht tot je baby ongeveer zes maanden is, want er is een goede oog-, hand- en mondcoördinatie nodig om te eten. Kijk of je baby rechtop kan blijven zitten en zijn hoofdje stil kan houden.
  • Of je nu besluit om te beginnen met gepureerd eten, kleine hapjes of een combinatie van beide, afwisseling is van belang zodat je baby de voedingsstoffen krijgt die hij nodig heeft. 
  • Geef je baby in eerste instantie slechts één keer per dag vaste voeding, verhoog geleidelijk aan de hoeveelheid en de verscheidenheid van het eten, waarbij je rekening houdt met de signalen van je baby.
  • Een ruwe richtlijn is om te beginnen met ongeveer 5-10 theelepels eten (ongeveer 30 gram) bij één maaltijd. Je kunt het dan verhogen naar twee maaltijden per dag en daarna naar drie maaltijden per dag. 
  • Zorg er de eerste keer voor dat je baby niet moe is. Het kan even duren voordat je baby gewend is aan het eten van een lepel, dus geduld is belangrijk.
  • 's Ochtends heeft je baby meer trek en is hij of zij alerter, dus dit is een goed moment om nieuw eten te proberen.
  • Zet je baby rechtop in een kinderstoel zonder afleiding, zoals tv, mobieltjes of tablets.
  • Geef eerst een beetje van de gebruikelijke opvolgmelk om je baby te laten ontspannen en de eerste honger te stillen.
  • Probeer bij de eerste voeding een gepureerd groentehapje. Onlangs is aangetoond dat beginnen met het eten van groente helpt om later gezonde voedingsvoorkeuren te houden. Dus laten we dat hopen!
  • Probeer een week lang elke dag een nieuwe bittere groente te introduceren, bijvoorbeeld broccoli, pastinaak, rode bietjes of courgette. Houd je mobiel bij de hand om de grappige gezichten te fotograferen.
  • Herhaal dit proces de tweede week om de baby te laten wennen aan de smaak van bittere groenten.
  • Vergeet niet dat het tot acht keer kan duren voordat je baby gewend is aan een nieuwe smaak dus geef niet op!
  • Houd met een voedingsschema op de koelkast bij wat je baby heeft geprobeerd en hoe vaak. 
  • Probeer maar één nieuwe smaak tegelijkertijd. Je kunt na een paar weken smaken combineren waarvan je weet dat ze in de smaak vallen. 
  • Geef je baby complimentjes als hij of zij iets nieuws probeert.
  • De aanvullende voeding van de baby moet de essentiële voedingsgroepen omvatten: fruit, groenten, granen en zetmeelrijke voedingsmiddelen, zuivel, vlees, vis en eiwitrijke voedingsmiddelen en vetten. 
  • Afwisseling is het toverwoord om ervoor te zorgen dat de baby de juiste voedingsstoffen voor groei en ontwikkeling krijgt, zoals ijzer, calcium, vitamine C, vitamine A, vitamine D en omega 3-vetzuren. 
  • Vegetarisch of veganistisch? Zorg ervoor dat je verschillende voedingsmiddelen zoals eieren, gemalen noten of zaden, sojaproducten (tofu), graanproducten, peulvruchten zoals bonen, erwten en linzen toevoegt om er zeker van te zijn dat je baby alle voedingsstoffen binnenkrijgt die nodig zijn. 
  • Als je baby vegetarisch of veganistisch eet, kan het zijn dat hij of zij extra supplementen nodig heeft. Vraag bij het consultatiebureau om advies. 
  • Baby's kunnen vanaf ongeveer zes maanden noten eten, zolang ze maar worden geplet of fijngemalen. Als je baby eczeem heeft of als er een geschiedenis van allergieën in de familie voorkomt, praat dan eerst met het consultatiebureau.  
  • Voedingsmiddelen om te vermijden? Hele noten, cherrytomaatjes en druiven vormen een verstikkingsgevaar, zorg dat ze in stukken worden gesneden. Paté, rauwe schelpdieren, en gerijpte of ongepasteuriseerde kazen vormen een klein risico op voedselvergiftiging en zijn dus niet geschikt voor kinderen onder de twee jaar. 
  • Geef het goede voorbeeld. Baby's zijn nieuwsgierig, dus als je zelf lekker zit te eten dan zal je baby eerder geneigd zijn om ook iets te eten. 
  • Vergeet niet dat na 6-8 maanden twee derde van de calorieën van je baby nog steeds afkomstig moet zijn van moedermelk of flesvoeding. Denk dus aan kwaliteit boven kwantiteit bij het voedsel dat je aanbiedt. 
  • Wil je je baby kleine hapjes geven? Volg dan onze checklist voor babyhapjes.
 
Meld je aan voor NESTLÉ Baby & me

En ontvang direct een superhandig voedingsboekje, gepersonaliseerde nieuwsbrieven en uitnodigingen voor het testen van (nieuwe) babyvoeding producten.

  • Voedingsboekje NestléOntvang 'Alles over voeding voor je kindje', boordervol tips en handige voedingsschema's.
  • Nieuwsbrieven afgestemd op leeftijd kindjeOntvang nieuwsbrieven met informatie afgestemd op de leeftijd van jouw kindje.
  • Testen NESTLÉ babyvoedingWe nodigen jou en je kindje uit om (nieuwe) NESTLÉ babyvoeding te testen.
  • Winactie baby & meOf wat dacht je van 'Baby & me' members-only winacties waarmee mooie prijzen te winnen zijn.
Zoeken

Niet gevonden
waar je naar op zoek bent?

Probeer onze nieuwe zoekmachine. We hebben altijd iets voor jou.