Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Deel dit Artikel
X
Zwangerschapskwaaltjes

Zwangerschapskwaaltjes

 

Een zwangerschap is spannend, opwindend en voor iedere vrouw anders.

dinsdag, 26 september, 2017 - 15:43

We hebben een aantal veel voorkomende zwangerschapskwaaltjes voor je op een rijtje gezet met daarbij enkele tips om te zorgen dat je toch zoveel mogelijk van je zwangerschap kunt genieten.

(ANDERE) EETLUST

Hoewel niemand echt weet waarom deze zich voordoen, krijgen ontelbare moeders met andere eetlusten te maken, uiteenlopend van watermeloen en chocolade tot ijs met chilisaus.

Wat je moet doen als je ergens heel veel trek in hebt:

  • Maak je er niet druk om – het hoort gewoon bij je zwangerschap!
  • Zorg dat je niet al te grote porties neemt en blijf verder gezond eten.

 

Niet eten tijdens zwangerschap

OCHTENDMISSELIJKHEID

Veel aanstaande moeders hebben, vooral in het eerste trimester (de eerste drie maanden), last van misselijkheid en overgeven. De oorzaak hiervan is onbekend en kan het gevolg zijn van hormonale veranderingen of een lagere bloedsuikerspiegel in de eerste maanden van de zwangerschap. Zoals de naam al zegt, treedt de misselijkheid vaak in de ochtend op, maar het kan ook op elk ander moment van de dag toeslaan!

 

Tips om ochtendmisselijkheid te beperken:

  • Eet regelmatig kleine maaltijden.
  • Kies voor voedzame producten, maar neem de portiegrootte van een tussendoortje.
  • Je kunt tijdens je zwangerschap last hebben van een versterkt reukvermogen. Voorkom daarom mogelijke triggers van sterke geuren, zoals  bijvoorbeeld parfum en sigarettenrook.
  • Kies voor milde in plaats van pittige smaken.
  • Eet een klein hapje voordat je naar bed gaat en als je wakker wordt, zoals een droog toastje, een cracker of fruit.
  • Slik je zwangerschapsvitamines bij of na de maaltijd.
  • Zorg dat je voldoende water drinkt (kleine porties verdeeld over de dag)
  • Ga naar je huisarts als je last hebt van ernstige misselijkheid en/of gewichtsverlies.

 

CONSTIPATIE

Zwangerschapshormonen ontspannen je darmspieren, waardoor je spijsvertering trager wordt. Daarnaast oefent je baby druk uit op je darmen waardoor het proces nog meer wordt vertraagd en er verstopping kan optreden.

Met deze simpele oplossingen kun je de boel misschien wat meer in beweging brengen:

  • Drink elke dag voldoende, zoals water, cafeïnevrije thee, pruimensap, melk en soep. Groente en fruit met veel vocht – zoals selderij, rood fruit en watermeloen – kunnen ook helpen.
  • Eet meer vezelrijk voedsel, zoals fruit, groente en volkoren producten.
  • Beweeg meer – door te bewegen, zoals regelmatig wandelen, kun je de spijsvertering bevorderen!

 

ZWARE BENEN, VOCHTOPHOPING EN KRAMP

Kramp komt vaak voor tijdens de zwangerschap. Het is niet bekend waardoor deze kramp precies wordt veroorzaakt. Een zwaar gevoel in je benen, ‘slapende’ benen en opgezwollen enkels ontstaan doordat je lichaam meer vocht vasthoudt. Dit heeft te maken met gewichtstoename en de hormonale veranderingen tijdens de zwangerschap.

Tips:

  • Om kramp te bestrijden, kan massage van de pijnlijke plek wat verlichting geven. Het strekken van je benen kan ook helpen om de pijn te verlichten.
  • Draag comfortabele schoenen als je last hebt van opgezwollen voeten of enkels.
  • Leg je voeten zoveel mogelijk omhoog. Probeer ze hoger te leggen dan je hart. Leg je benen wat hoger als je gaat slapen (met een kussen). Dit helpt de doorbloeding.
  • Misschien is het nodig om steunkousen te dragen (vraag je huisarts om een verwijzing of advies).

Ga naar je huisarts als je je ongerust maakt over de zwelling.

 

BRANDEND MAAGZUUR

Brandend maagzuur – een brandend gevoel in het midden van je maag – kan ontstaan doordat het gewicht van je baby tegen je maag en darmen aan drukt. Omdat er maagzuren in de slokdarm worden geperst en de kringspier tussen de slokdarm en de maag ontspant, kun je een onprettig brandend gevoel ervaren, wat bekend staat als “brandend maagzuur”.

Kijk of je met deze andere eetgewoontes minder last hebt van brandend maagzuur:

  • Eet kleinere maaltijden, eet vaker en eet langzaam.
  • Vermijd vet en sterk gekruid eten.
  • Probeer na het eten minimaal een uur te wachten voordat je gaat liggen.

Overleg eerst met je huisarts voordat je vrij verkrijgbare maagzuurremmers of -tabletten gaat slikken.

 

BEN JE VEGETARIËR?

Vegetarische en veganistische diëten tijdens de zwangerschap zijn alleen veilig als je ervoor zorgt dat je een goede balans van hoogwaardige eiwitten, volkoren granen, fruit, groente en gezonde vetten binnenkrijgt.

Neem deze aanvullende stappen:

  • Vraag je arts om een zwangerschapssupplement dat vitamine B12, vitamine D, foliumzuur, ijzer, calcium en zink bevat, zodat je deze voedingsstoffen in ieder geval binnenkrijgt mochten deze in je voeding ontbreken.
  • Laat je verloskundige weten dat je vegetariër of veganist bent of van plan bent dit te worden.

 

HOGE BLOEDDRUK

Zwangerschapshypertensie (hoge bloeddruk tijdens de zwangerschap) vereist de aandacht van je arts of verloskundige.

Vóór je zwangerschap:

  • Probeer je levensstijl een beetje aan te passen door minder zout te eten, te blijven bewegen en af te vallen als je last hebt van overgewicht.

Tijdens je zwangerschap:

  • Probeer normaal aan te komen.
  • Vermijd alcohol en tabak.
  • Laat je arts of verloskundige weten dat je medicijnen slikt (met of zonder recept) en laat je bloeddruk regelmatig controleren.

 

ZWANGER VAN EEN MEERLING

Als je twee of meer kinderen verwacht, heb je meer calorieën nodig. Wil je weten hoeveel calorieën en voedingsstoffen je nodig hebt:

  • Vraag het je arts of verloskundige. Het aantal benodigde calorieën is namelijk afhankelijk van het (onder- of over)gewicht dat je aan het begin van je zwangerschap had.

 

 

Voedselveiligheid zwangerschap

Lees meer

Word lid van de Nestlé Baby Club

Probeer gratis producten uit en maak gebruik van praktische tools.

  • ActiesSpeciale acties en promoties
  • Voedingsschema babyHandige voedingsschema's
  • Groeicurve babyHoud de groeicurve van je baby bij

Registreer!

Gerelateerd