Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Deel dit Artikel
X
Zwanger buik

Zwanger zijn en toch sporten!

 

Probeer iedere dag een half uurtje te gaan wandelen. Het is ideaal voor je figuur en je conditie!

donderdag, 10 december, 2015 - 13:05

Je bent dol op hardlopen, dansen of fietsen... maak je geen zorgen: als je zwangerschap zonder problemen verloopt, hoef je hier echt niet mee te stoppen. Zolang je voorzichtig bent, is sporten zelfs van groot belang om je gewichtstoename onder controle te houden. Bovendien helpt het bij sommige kwaaltjes (rugpijn bijvoorbeeld), je houdt je spieren in vorm en je kunt je ermee voorbereiden op je bevalling. Als je echter bepaalde risico's loopt tijdens je zwangerschap, kan je verloskundige of gynaecoloog lichamelijke activiteiten afraden. Vraag altijd advies wat voor jou geschikt is en wat je wel of niet mag.

Welke sporten worden aanbevolen als je zwanger bent?

Sporten die afgeraden worden tijdens de zwangerschap zijn sporten waarbij je een groot risico loopt op verwondingen of blessures: teamsporten (basketbal, voetbal, handbal), vechtsporten (judo, boksen), intensieve sporten (aerobics, cardiotraining). Sporten waarbij je kunt vallen, kun je nu beter ook laten: paardrijden, skiën of skeeleren bijvoorbeeld.

Alle andere sporten kun je met een gerust hart beoefenen, zolang je alles natuurlijk met mate doet (en je dus niet traint voor de marathon!). "Gematigd" is het motto. Lopen, zwemmen, fietsen... het kan allemaal. Je kunt je natuurlijk ook opgeven voor een cursus zwangerschapsyoga of -gymnastiek.

Als je, voordat je zwanger werd, veel aan hardlopen of mountainbiken deed, kan dat nu ook nog, als je het tempo maar aanpast en zorgt dat je je niet te veel moet inspannen. Dit geldt tot ongeveer de vijfde maand. Daarna moet je activiteiten die je lichaam te veel belasten, echt vermijden. Het belangrijkste is dat je goed naar je eigen lichaam luistert: als je buiten adem raakt of pijn krijgt, moet je altijd stoppen. Als je buik in de weg zit, ga dan vooral niets forceren.

Voorzorgsmaatregelen

  • Ga niet sporten met een lege maag. Eet bijvoorbeeld een banaan, wat gedroogd fruit of een mueslireep een half uur voordat je gaat sporten. Neem ook een tussendoortje mee, voor wanneer je wat extra energie nodig hebt.
  • Warm je goed op en doe na afloop wat rustige rek- en strekoefeningen.
  • Kies comfortabele en goed ademende kleding. Zorg voor goed schoeisel en een stevige sportbeha.
  • Drink regelmatig water, ook tijdens het sporten.
  • Stop onmiddellijk als je je vermoeid of misselijk voelt.
  • Ga niet sporten als het te warm is of als de luchtvochtigheid erg hoog is.

Zwemmen is voor zwangere vrouwen een ideale manier om actief bezig te zijn. Doe de rugslag of ga bijvoorbeeld een aquagymcursus volgen; dat is goed voor je figuur en je bloedcirculatie. De meeste zwembaden bieden regelmatig dit soort cursussen aan.
 

Lees meer

Lees meer

Word lid van de Nestlé Baby Club

Probeer gratis producten uit en maak gebruik van praktische tools.

  • ActiesSpeciale acties en promoties
  • Voedingsschema babyHandige voedingsschema's
  • Groeicurve babyHoud de groeicurve van je baby bij

Registreer!

Gerelateerd