Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Deel dit Artikel
X
Hoe krijg je je figuur terug na de zwangerschap

Hoe krijg je je figuur weer terug na de zwangerschap?

 

Zwembandjes rond je middel, wiebelende dijbenen en zwabberende bovenarmen - dat kan echt niet. Tijd voor een dieet!

donderdag, 17 maart, 2016 - 13:13

Je kent alle bekende adviezen: gezond eten, kleinere hoeveelheden, veel bewegen... Als je nu denkt: "ja, makkelijker gezegd dan gedaan" dan heb je het mis. Een klein beetje motivatie, wat goede tips en je zit zo weer op je oude gewicht!

Neem de tijd


Ga geen extreem dieet volgen. Dat werkt niet en biedt op de lange termijn geen resultaat. Ga ook niet als een kip zonder kop dagelijks aan de gewichten hangen op de sportschool. Je kunt beter wachten tot je weer ongesteld bent geworden voordat je rustig aan weer orde op zaken stelt. Je lichaam is tijdens de zwangerschap en de bevalling zwaar belast, dus geef het (een aantal weken) rust voordat je weer gaat sporten en afvallen. Dat is alleen maar goed voor je toekomstige trainingsschema! Verder is het heel belangrijk te weten dat je tijdens het borst voeden niet mag lijnen.

Maak een schatting van het aantal kilo's dat je moet kwijtraken, maar wees wel redelijk. Neem je gewicht voor de zwangerschap als doel, met misschien nog 1 of 2 kilo extra als je echt wilt, maar een onrealistisch doel heeft geen enkele zin!

Een termijn bepalen is echter best moeilijk. Sommige vrouwen zijn binnen een paar weken weer op hun oude gewicht, andere hebben hier meer dan een jaar voor nodig. Iedereen is nou eenmaal anders! Trek je niets aan van die filmsterren die binnen twee weken alweer net zo dun zijn als voorheen. Zo snel zo veel afvallen is slecht voor je gezondheid. Deze vrouwen hebben bovendien meestal niks anders te doen en jij wel!

Door het geven van borstvoeding val je bovendien ook automatisch af, dus dat is goed nieuws!

Gezond eten


Afvallen is onmogelijk zonder een evenwichtig voedingspatroon! Eet gevarieerd, maar niet te grote porties! Begin met het aantal maaltijden. Sla geen maaltijden over, eet 3 maaltijden per dag en 2 à 3 tussendoortjes, en neem er de tijd voor. Zo voorkom je dat je tussendoor trek krijgt en de calorierijke snacks niet kunt weerstaan!

Eet veel groente (gekookt of gestoomd met eventueel wat olijfolie, maar geen vette sauzen) vanwege het hoge gehalte vezels en vitamines. Eet ook voldoende fruit, maar niet meer dan 3 stuks per dag. Voor de eiwitten kun je het beste wit vlees eten (kalfsvlees, varkenshaas), kip (zonder de huid) en vis, en daarnaast af en toe rood vlees zoals biefstuk; dat is rijk aan ijzer en zou je dus ook in je dieet moeten opnemen. Neem voldoende melkproducten vanwege het calcium, maar dan wel de magere varianten (kwark, yoghurt naturel of met fruit) en niet te veel kaas (1 maal per dag 20+ of 30 +). Eet voldoende koolhydraten voor langdurige energie. Laat zoetigheid en vette producten staan, net als kant-en-klaar maaltijden en gebak. Drink veel water, thee en eventueel frisdrank zonder suiker. Laat alcohol en drankjes met veel suiker staan.

Als je erge trek hebt kun je een appel en een glas light frisdrank nemen, in plaats van een koekje. En als je af en toe iets lekkers eet, is dat helemaal niet erg; daarna ben je gewoon weer extra gemotiveerd.

Als je het afvallen erg moeilijk vindt en wel wat steun kunt gebruiken, kun je contact opnemen met een diëtiste. Die kan een persoonlijk voedingsprogramma voor je opstellen en je helpen bij het aanleren van gezonde eetgewoonten.

Bewegen en verwennen


Als je een evenwichtig dieet combineert met fysieke activiteiten, helpt dat je bij het afvallen. Doe in het begin rustig aan; ga bijvoorbeeld wandelen of zwemmen. Als je bekkenbodem weer helemaal is hersteld, kun je weer intensiever gaan sporten, zoals hardlopen of naar de sportschool.

Overdrijf niet als je net weer begint en neem voldoende rust. De effectiviteit van een trainingsprogramma heeft meer te maken met regelmaat dan intensiteit. Twee sessies van 20 minuten buikspieroefeningen bieden meer resultaat dan 2 uur intensieve training per maand!

Vergeet ten slotte ook niet om jezelf te verwennen! Een anti-cellulitisbehandeling bij een wellnessresort en een uitgebreide behandeling bij de schoonheidsspecialiste bijvoorbeeld. Lichamelijk welzijn en genot gaan heel goed samen!

Martin, vader van Stijn


"Nadat onze zoon was geboren, is mijn vrouw na enige tijd op dieet gegaan om een paar overtollige pondjes kwijt te raken. Om haar te helpen en haar niet constant in verleiding te brengen, heb ik met haar meegedaan. Het voordeel was dat ik mijn overtollige kilo's daarna ook kwijt was!"

 

Lees meer

 

Lees meer

Word lid van de Nestlé Baby Club

Probeer gratis producten uit en maak gebruik van praktische tools.

  • ActiesSpeciale acties en promoties
  • Voedingsschema babyHandige voedingsschema's
  • Groeicurve babyHoud de groeicurve van je baby bij

Registreer!

Gerelateerd