Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Deel dit Artikel
X
10 tip voos een goede nachtrust

10 tips voor een goede nachtrust

 

Stress, hormonen en een steeds dikkere buik: al deze dingen kunnen leiden tot een slechte nachtrust, onrustige dromen of nachtmerries waardoor je overdag moe en versuft bent. Je kunt dit aanpakken door goed naar je lichaam te luisteren!

donderdag, 10 maart, 2016 - 12:52

De tips:

 

1. Ontspan! Slaapproblemen hebben vaak te maken met angsten of zenuwen die toenemen naarmate de bevalling dichterbij komt. Praat er gerust over met je verloskundige, die weet hier veel van en kan je geruststellen. Er zijn zwangerschapscursussen, zoals sofrologie, die je helpen je zwangerschap beter te begrijpen en waarbij je leert om goed naar je eigen lichaam te luisteren.

2. Een cursus zwangerschapsyoga kan ook nuttig zijn. Slaapproblemen hebben vaak te maken met onrust. Yoga helpt je meer te ontspannen.

3. In het derde trimester is het beter op je linkerzij te slapen. Als je buik zo groot is, is dat de meest comfortabele positie omdat je op die manier geen druk uitoefent op de vena cava (de grootste lichaamsader) die rechts langs de foetus loopt.

4. Eet lichte maaltijden die makkelijk verteerbaar zijn. Vermijd zware maaltijden en voedingsmiddelen met veel vet.

5. Drink niet te veel cafeïnehoudende drankjes zoals koffie of thee, vooral niet na een uur of vier 's middags. Drink liever theesoorten met een rustgevende werking, zoals kamillethee of eventueel wat warme melk.

6. Doe ook geen huishoudelijke klussen vlak voordat je naar bed gaat, omdat je daar weer onrustig van wordt! Houd het bij rustige, kalmerende activiteiten zoals een lekker bad, een massage, lezen of een korte wandeling in de tuin of door de buurt - dat doet je meer goed. Kijk gewoon welke activiteit voor jou het beste werkt! Kijk niet te veel televisie: je wordt er suf van en het heeft een negatief effect op je spijsvertering.

7. Zorg ervoor dat je slaapkamer lekker opgeruimd is zet elke dag even de ramen open, dat bevordert een goede nachtrust!

8. Ga zo veel mogelijk op dezelfde tijd naar bed. Je lichaam heeft tijd nodig om te herstellen.

9. Doe af en toe een kort dutje overdag, ga even een kwartiertje liggen. Maak je geen zorgen - daardoor lig je 's avonds echt niet langer wakker!

10. Als dit allemaal echt niet helpt, kun je het beste even langs je huisarts gaan; die kan je eventueel een natuurlijk kalmerend middel voorschrijven, op plantaardige basis.


Drink een glas warme melk met een lepel honing voor het slapen gaan.

 

Lees meer

Lees meer

Word lid van de Nestlé Baby Club

Probeer gratis producten uit en maak gebruik van praktische tools.

  • ActiesSpeciale acties en promoties
  • Voedingsschema babyHandige voedingsschema's
  • Groeicurve babyHoud de groeicurve van je baby bij

Registreer!

Gerelateerd